Informace o programu
Název programu: | Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností |
Číslo akreditace MŠMT: | MSMT-15892/2015-1-507 |
Číslo programu: | J49-03-15-181 |
Datum konání: | 25. května 2018 |
Čas konání: | 08:30–15:00 |
Místo konání: | NIDV Karlovy Vary, Západní 15 |
Počet hodin: | 8 vyučovacích hodin |
Lektor/lektoři: | Mgr. Dagmar Zdanovcová |
Organizační garant: | Bc. Martina Krumpolcová, martina.krumpolcova@npi.cz, 775 755 038 |
Poplatek: | 620,- Kč |
|
Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.
|
Komu je program určen
učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ
Popis programu
Obsahem vzdělávacího programu je problematika žáků s narušenou komunikační schopností a jejich školní úspěšnost z hlediska sluchového postižení a vad řeči. Frekventanti semináře budou seznámeni s pojmy komunikační schopnost, narušená komunikační schopnost, jazykové roviny, s charakteristikami jednotlivých typů narušené komunikační schopnosti (NKS) - opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, afázie, mutismus, koktavost, breptavost, dyslálie, dysartrie, rinolálie, palatolálie, poruchy hlasu, symptomatické poruchy řeči, s možnosti zařazení žáků s NKS v rámci školského systému - speciální školy, individuální integrace, s právními aspekty vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s náležitostmi vypracování IVP, se specifiky komunikace se žáky s jednotlivými typy NKS - s vývojovou dysfázií, elektivním mutismem, koktavostí, breptavostí, odchylkami ve výslovnosti, dysartrií, se specifiky práce se žáky s NKS při výuce psaní, čtení, českého jazyka, matematiky, anglického jazyka, se specifiky hodnocení žáků s NKS.
Z hlediska sluchového postižení budou vymezeny pojmy: segregace, integrace, inkluze, ve školním prostředí, ohluchlost, hluchota, zbytky sluchu, nedoslýchavost, vymezení sluchového postižení podle velikosti ztráty sluchu dle WHO 2001. V obsahu semináře se také budeme zabývat příčinami, projevy a důsledky sluchového postižení zejména ve školním prostředí, možnostmi komunikace ve školním prostředí: totální komunikace, znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda, čtení textu a písemný projev neslyšících, kompenzační a rehabilitační pomůcky pro žáky se sluchovým postižením a také vlivem sluchového postižení na školní úspěšnost žáka. Účastníci budou seznámeni s legislativními možnostmi integrace a inkluze ve školství, s podmínkami integrace a inkluze pro žáky se sluchovým postižením, případně s vřazováním žáků se sluchovým postižením do speciálního vzdělávání, možnostmi zpracování individuálně vzdělávacích plánů a podmínkami pro přidělení asistenta pedagoga.