Informace o programu
Název programu: | Inspirace pro učitele 2. stupně ZŠ - čtenářská gramotnost |
Číslo akreditace MŠMT: | MSMT-25243/2016-1-731 |
Číslo programu: | Z58-03-12-182 |
Datum konání: | 21. a 29. listopadu 2018, 9.00 - 15.30 |
Místo konání: | NIDV Praha a střední Čechy, Senovážné nám. 25, budova A |
Počet hodin: | 16 vyučovacích hodin |
Lektor/lektoři: | Mgr. Dalibor Dudek, Mgr. Daniel Janata |
Organizační garant: | Mgr. Jitka Šimsová, jitka.simsova@npi.cz, 775 571 620 |
Poplatek: | 1660,- Kč |
|
Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.
|
Komu je program určen
učitelé 2.stupně ZŠ, asistenti pedagoga
Popis programu
Jedná se o jeden nedělitelný modulární vzdělávací program s časovou dotací 16 vyučovacích hodin. Jednotlivá témata dvou navazujících seminářů v rámci modulů jsou zacílena na rozvoj čtenářské gramotnosti nejen v hodinách českého jazyka a literatury, ale s důrazem na průřezovost mezi vyučovacími předměty 2. stupně. Program lze realizovat formou 2x8 nebo 4x4 hodiny.
Modul 1 - Číst a rozumět
Program se zabývá efektivním způsobem práce v hodinách nejen českého jazyka a literatury. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Představí účinnou a pro žáky atraktivní formu výuky, při které rozvíjíme všechny složky žákovy osobnosti – oblast vědomostní a znalostní, ale také dovednostní, postojovou a hodnotovou. Výhodou je komplexní pojetí a bohaté možnosti využití mezipředmětových vztahů. Do programu jsou zařazeny příklady tematické výuky z různých ročníků a různých oblastí, které se osvědčily a žáky zaujaly. Pracovat se bude s různými typy tematicky zaměřených textů – naučnými i beletristickými, s důrazem na zajímavost a přitažlivost textu, jeho smysluplnost a uchopitelnost a průžezovost do různých vyučovacích předmětů. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se s některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti pomocí hry.
Mgr. Blanka Ryvolová, Mgr. Ludmila Kovaříková, Mgr. Dana Forýtková, Mgr. Jarmila Sulovská, Mgr. Klára Vakočová
Modul 2 - Tablet a čtenářství
Program je zaměřen na možnosti využití mobilního digitálního zařízení - tabletu. Výzkumy ukazují, že čtení e-knih či prostřednictvím digitálních prostředků zvyšuje zájem dětí o četbu, přínosem vzdělávacího programu jsou možnosti tabletu v práci s knihou při tzv. čtenářských dílnách, postavených na principech programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Prostřednictvím tabletu si účastníci prakticky vyzkouší: Aplikaci fotografií ve čtenářské dílně, jejich pořizování jako důkazů či zpětné vazby obsahu čtení včetně vkládáním osobních poznámek ke čtenému textu. Aplikaci techniky INSERT čteného textu – analýza čteného textu a podpora čtení s porozuměním. Modelování příběhu například technikou „fotopříběh“.
Práci se zvukem – nástroje podporující kvalitu čtení včetně audio výstupů ze čtenářských aktivit.
Práci se cloudovými šablonami postavených na technikách „Skládankové čtení“, „Čtení s předvídáním“, „T-graf“ a podobných.
Možnosti sestavování digitálního čtenářského deníku včetně jeho způsobů sdílení a prezentace.
Aplikaci tabletu jako čtečky elektronických knih.
Práci s myšlenkovými mapami ve čtenářství.
Sestavování vlastních příběhů – StoryBook a další.
Mgr. Daniel Janata