Informace o programu
Název programu: | DACHL+L aneb poznáváme německy mluvící země |
Číslo akreditace MŠMT: | MSMT-22652/2017-1-929 |
Číslo programu: | E24-04-18-181 |
Datum konání: | 11.4., 18.6., 20.9. 2018 |
Místo konání: | NIDV Hradec Králové, Luční 460 |
Počet hodin: | 24 vyučovacích hodin |
Lektor/lektoři: | Mgr. Dana Hrušková |
Organizační garant: | Mgr. Hana Černá, hana.cerna@npi.cz, 775 576 312 |
Poplatek: | 7000,- Kč |
Poznámka: | cena pouze orientační, odvislé od počtu účastníků |
|
Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.
|
Komu je program určen
učitelé gymnázií
učitelé SOŠ a SOU
učitelé 2.stupně ZŠ
učitelé VOŠ
Popis programu
~~V tomto tematickém cyklu seminářů se učitelé seznámí se všemi evropskými německy mluvícími zeměmi, tedy s Německem, Rakouskem, Švýcarskem, Lichtenštejnskem a Lucemburskem. První seminář bude věnován největšímu německy mluvícímu státu Německu a jeho hlavnímu městu Berlínu, druhý našemu jižnímu sousedovi a studenty nejnavštěvovanější sousední zemi Rakousku, zároveň však dostanou učitelé informace a materiály o Lichtenštejnsku, které s Rakouskem sousedí. V posledním semináři se virtuálně přeneseme do další nádherné alpské země, do Švýcarska, které s Lichtenštejnskem také sousedí a také se dostaneme do velkovévodství Lucemburk, poslední, částečně německy mluvící země.
Výuka němčiny není jen zvládnutí jazyka, to by bylo málo motivující. Naši žáci se chtějí ve vyučování dozvědět také něco ze života německy mluvících zemí, proto by jim učitelé měli ve vyučování zprostředkovat i zajímavé informace, které žáky zaujmou a motivují, měli by poznat zajímavé osobnosti a navázat kontakty s osobami z Německa, Rakouska a Švýcarska, příp. i dalších.
1. seminář: Jak dobře znáte Německo
V tomto semináři nejde jen o běžné zeměpisné informace, které jsou již obsaženy ve všech učebnicích. Učitelé se seznámí s prameny, ze kterých budou moci čerpat pro různé věkové skupiny zajímavé informace, a samozřejmě poznají i metody, kterými mohou ve vyučování pracovat.
Při práci ve dvojicích či ve skupinkách si učitelé sami vyzkoušejí, co všechno o zemi „svého“ jazyka vědí a znají, budou přiřazovat zeměpisné znalosti k obrázkům či faktografickým údajům, ve skupinkách budou hledat odpovědi na nejrůznější kvízové otázky, ověřovat dané informace v textech, poslouchat hudební ukázky či ověřovat údaje z nedávné či dávné historie v příslušných pramenech / textech.
Součástí bude rozbor jednotlivých aktivit a vzájemné sdílení zkušeností v rámci diskuze a sebereflexe.
Vzdělávací program bude veden v německém jazyce. Účastníci budou pracovat ve větších i menších skupinkách, ve dvojicích, skupinách, individuálně a v plénu.
V semináři, který obsahuje jak práci s reáliemi, tak nácvik všech čtyř jazykových dovedností, se budeme věnovat i hlavnímu městu Německa Berlínu. Zastavíme se u jeho současnosti, ale krátce nahlédneme i do dějepisných událostí, především poválečných. Ovšem ne lecjakou nezáživnou přednáškovou formou, ale prostřednictvím písně „Mein Berlin“ od Reinharda Meye.
Na textu jeho písně si také ukážeme, jak lze s písňovými texty tvůrčím způsobem pracovat a jak je lze využít ve výuce. Dozvíte se rovněž spoustu zajímavostí ze života současných Berlíňanů, které budou doplněny obrazovým materiálem, včetně krátké videonahrávky.
Možné webové stránky:
Mnichov: http://www.muenchen.de/, Drážďany: http://www.dresden.de/index_de.php, Zugspitze: http://zugspitze.de/de/sommer/berge/zugspitze, Krajiny a města Německa – webová aplikace: http://www.goethe.de/lrn/duw/pos/deindex.htm, Zámky Ludvíka Bavorského: http://www.neuschwanstein.de/, Zajímavosti napříč Německem: http://www.zeit.de/serie/deutschlandkarte, Fakta o Německu: http://www.dw.com/de/die-bundesl%C3%A4nder-daten-und-fakten/a-3280930, Vynálezy: http://www.welt.de/wirtschaft/karriere/leadership/article12202607/50-Erfindungen-die-die-Welt-veraenderten.html
2. seminář: Rakousko a Lichtenštejnsko
Rakousko je naším nejbližším sousedem, s nímž nás spojuje kromě hranice i společná historie. Lichtenštejnsko je dalším blízkým sousedem Rakouska a také zemí, v níž se mluví německy a vládne zde nejstarší šlechtický rod. V semináři se učitelé pokusí poznat obě země ze všech možných stran. Čas bude věnován jak zeměpisným znalostem, historickým souvislostem, zajímavostem ze současného života, tak i odlišnostem v jazyce. Učitelé se dozvědí i některé zajímavosti, které by marně hledali v učebnicích. Vše bude ukázáno na praktických cvičeních a úkolech, které mohou učitelé téměř ihned využít ve výuce.
Součástí semináře budou činnosti, které budou aktivizovat žáky a studenty k práci a vzbudí v nich zájem o dané země a jejich kulturu. Jedná se o zjišťování informací dotazníkovou metodou (Klassenspaziergang), zjišťování pocitů a dojmů v různých asociogramech a ve výtvarných kresbách, při kterých si žáci uvědomí a doplní vědomosti o typickém oblečení a životě místních obyvatel. Na základě autentických informací z daných zemí učitelé poznají opravdovou povahu typických Rakušanů a Lichtenštejnců.
V druhé části se učitelé budou podrobně zabývat symboly národní identity, tedy státními znaky, hymnami a vlajkami daných zemí. Zmíníme i aktuální představitele vlády.
Ve třetí části semináře dostanou učitelé k dispozici několik kvízů a rébusů, které žáky zcela jistě upoutají a zaujmou. V poslední části semináře se budou učitelé zabývat typickými jídly, nápoji a zvyklostmi, samozřejmě se naučí i několik výrazů z tamější němčiny (österreichisches Deutsch a lichtenštejnské dialekty).
https://www.youtube.com/watch?v=Sc4usY_Snos – Sprache in Liechtenstein
https://www.youtube.com/watch?v=i3wtfGBBrQI –Der Vaduser Dialekt
Učitelé dostanou k dispozici inspirativní odkazy na webové stránky obou zemí.
Rakousko:
Tyrolsko: http://www.tirol.at/orte, Štýrsko: http://www.steiermark.com/de/reiseplanung/ausflugsziele, Vídeň: http://www.city-walks.info/Wien/, hotel Sacher: http://www.sacher.com/ein-echtes-stueck-wien/,
Kavárenská kultura: http://www.dw.com/de/wiener-kaffeeh%C3%A4user-sind-weltkulturerbe/a-15621347,
Rakouské jídlo a rakouská slovní zásoba: http://www.goethe.de/ins/cz/prj/jug/leb/de12287530.htm
Lichtenštejnsko:
https://www.liechtenstein.li/, https://www.liechtenstein.li/praesentationen/
http://www.fuerstenhaus.li/de/index.html, http://www.radio.li/
https://www.youtube.com/watch?v=vm2oGqKJF_U
https://www.youtube.com/watch?v=XOpgBBMGzvY
Celkově budou asi dvě třetiny semináře věnovány Rakousku jako našemu významnému sousedovi a jedna třetina Lichtenštejnsku.
3. seminář: To nejlepší ze Švýcarska a Lucemburska
Švýcarsko a Lucembursko patří k zemím, ke kterým mají učitelé němčiny vždy nejméně materiálů. A pokud nějaké dostanou, je obtížné vybrat právě ty nejzajímavější a nejdůležitější. V semináři se učitelé seznámí se základními zeměpisnými údaji, s nejznámějšími místy, městy a památkami, s nádhernou švýcarskou krajinou, se švýcarskými produkty a pokusí se alespoň trochu proniknout do švýcarské němčiny. Vše bude pojato velmi prakticky, aby si učitelé rovnou odnesli připravený metodický materiál do výuky. Podobně tomu bude s Lucemburskem, i o něm se učitelé dozvědí několik zajímavých informací.
Seminář bude rozdělen do dvou částí, z nichž zhruba dvě třetiny budou věnovány Švýcarsku a třetina Lucembursku.
V úvodu semináře se učitelé seznámí s typickými švýcarskými pozdravy a zamyslí se pomocí asociogramu nad tím, co je pro Švýcarsko typické a co vlastně o něm všichni vědí. Poté si vyslechnou rodilé Švýcary ( https://www.youtube.com/watch?v=M1OXCdTCZg0 ), kteří budou hovořit o tom, co je pro ně typické. Výsledky učitelé porovnají se svými dojmy a představami a v následujících vyuč. hodinách se budou učitelé seznamovat se všemi typickými, zajímavými a důležitými informacemi a produkty.
Po úvodních nejdůležitějších geografických údajích, které získají z práce s textem jako Leseverstehen (Čtení s porozuměním), Lückentext (texty s doplňováním mezer) a znalostním testem, se budeme věnovat jazykovým odlišnostem Švýcarska. Učitelé si uvědomí rozdíl mezi švýcarskou němčinou a nářečím Schweizer Deutsch (Schwyzerdütsch), na základě porovnání podobných německých a švýcarských slov a srovnání psané podoby se budou snažit proniknout do jejích jazykových gramatických a hláskových zvláštností.
V další části semináře učitelé shlédnou 5 minutový vzdělávací film o výrobě ementálu (https://www.youtube.com/watch?v=1w_OsPrgOxo) a dále se budou zabývat dalšími typickými švýcarskými produkty.
Dále se učitelé seznámí s historií, tedy se založením Švýcarska, se slavnými postavami švýcarských dějin (např. Wilhelm Tell, A.Einstein, H.Nestlé, J.Maggi atd.) .V poslední části se zastavíme u švýcarského školství a jeho zvláštností. Např. kolik cizích jazyků a které se žáci v různých kantonech učí. Závěrem učitelé obdrží i malý slovníček švýcarské němčiny.
V poslední části semináře se budeme zabývat Lucemburkem, Velkovévodstvím lucemburským, jeho polohou, historií a vznikem, politickým systémem, učitelé se seznámí s významnými osobnostmi, zastavíme se i u zajímavostí z běžného života, zvyklostí a tradic v Lucemburku. Učitelé dostanou odkazy na krátké filmy, z nichž se žáci dozvědí, jak se v Lucembursku žije a co je typické pro obyvatele Lucemburska.
https://www.youtube.com/watch?v=8wN76InEVmQ
https://www.youtube.com/watch?v=9oBhVKIG05E
https://www.youtube.com/watch?v=jnZ4GLa_c88
https://www.youtube.com/watch?v=3hcxOKIhQRc
https://www.youtube.com/watch?v=jUTPhZCLECM – Land, Hauptstadt
https://www.youtube.com/watch?v=nZXAFqpg0Jk – Deutsche Welle, Unterwegs in Luxemburg
https://www.youtube.com/watch?v=jnZ4GLa_c88&t=18s – Luxemburg in 5 Minuten