DETAILNÍ INFORMACE O VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU

Informace o programu

Název programu:Cizinec - dítě se sociokulturní odlišností v naší škole Program je zdarma, proto není vhodný pro šablony
Číslo akreditace MŠMT:MSMT-25243/2016-1-731
Číslo programu:S86-14-13-182
Datum konání:21. září 2018
Čas konání:9:00–15:30
Místo konání:NIDV České Budějovice, Hlinsko 49
Počet hodin:8 vyučovacích hodin
Lektor/lektoři:Mgr. et Mgr. Zdeňka Vašíčková
Organizační garant:Bc. Eva Vintrová, eva.vintrova@npi.cz, 770 146 257

Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.


Komu je program určen

ředitelé škol a školských zařízení
učitelé MŠ
učitelé 1.stupně ZŠ
učitelé 2.stupně ZŠ
učitelé gymnázií
učitelé SOŠ a SOU


Popis programu

1) Základní terminologické vymezení – definice pojmů a zapojení do kontextu
 • Mezinárodní ochrana, Azyl, Uprchlík, Azylant, Migrant, Nelegální a legální migrace, Ekonomická migrace, Azylová zařízení, Přijímací středisko, Integrační azylové středisko, Pobytové středisko, Správa uprchlických zařízení, Nezletilý cizinec bez doprovodu, UMPOD

2) Obecný legislativní přehled norem a informací ve vztahu ke vzdělávání cizinců v ČR
• Listina základních práv a svobod (usnesení předsednictva České národní rady č.2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb.)
• Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
• Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů
• Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (Sdělení FMZV č. 209/1992 Sb.)
• Úmluva o právech dítěte (Sdělení FMZV č. 104/1991 Sb.)
• Úmluva o právním postavení uprchlíků z roku 1951 a na ni navazující Newyorský protokol z roku 1967 (publikováno pod č. 208/1993 Sb.), tzv. Ženevská úmluva
• Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
• Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
• Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
• Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů
• Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

3) Přehled norem a dokumentů MŠMT vztahující se ke vzdělávání cizinců včetně dalších aktuálních dokumentů včetně dalších metodických informačních zdrojů
• Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
• Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
• Zák. č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů vysokoškolský zákon), ve znění pozdějších předpisů
• Pokyn čj. 21 153/2000-35 MŠMT ČR k zajištění kursů českého jazyka pro azylanty
• Pokyn čj. 10 149/2002-22MŠMT ČR k zajištění povinné školní docházky žadatelů o azyl z azylových zařízení (vydáno 15. 5. 2002, účinnost od 1. 6. 2002, uveřejněno ve Věstníku MŠMT ČR č. 6/2002)
• Vyhláška č. 12/2005 Sb. o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami
• www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/vzdelavani-zaku-cizincu
• www.mvcr.cz/azyl-migrace-a-integrace.aspx
• www.inkluzivniskola.cz

4) Odlišnosti národností a etnik přicházejících do ČR.
• Informace o státech, jejich národnostech a etnických skupinách, jejichž občané mají v České republice nejpočetnější zastoupení. (geografie, obyvatelstvo, náboženství, politická situaci, jazyk, sociokulturní situace).

5) Potřeby dětí pocházející z odlišného sociálního a kulturního prostředí (s důrazem na rodinné prostředí)
• Individuální potřeby dětí s odlišností
• Základní psychické potřeby dítěte
6) Rizikové oblasti pro dítě
• V oblasti základních psychických potřeb (emocionální problémy způsobené odloučením od rodiny, kamarádů, známého prostředí
• V oblasti psychosociálních dovedností s ohledem na odlišné prostředí
• Tíživá situace očima dítěte, reakce dítěte na zátěž a krizi
• Jazyk, neprospěch, začleňování, celková situace spojená s migrací rodiny
7) Práce se třídou
• Možnosti včasné intervence a pomoci ze strany pedagoga a školy
• Sociální postavení dítěte v třídním kolektivu
• Práce učitele s kolektivem, techniky a přístupy podporující budování psychosociálních dovedností dětí, výchova k multikultuře, možnosti prevence
8) Spolupráce s rodinou
• Základní funkce rodiny, výchova a socializace dítěte v odlišném sociokulturním prostředí
• Odlišné sociokulturní zkušenosti projevující se v odlišném chování rodiny
• Prevence, podpora a odborná pomoc, kompetence SPOD (nástroje SPOD „případová konference“, setkání odborníků, komise OSPOD), rodinné konference, nestátní neziskové organizace se zaměřením na uvedenou cílovou skupinu
9) Multidisciplinární přístup
• Participující subjekty, zasíťování odborné pomoci, kam se obrátit



Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit