DETAILNÍ INFORMACE O VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU

Informace o programu

Název programu:Čtenářské strategie ve škole 21. století
Číslo akreditace MŠMT:MSMT-744/2017-1-151
Číslo programu:M68-03-22-181
Datum konání:6.a 20.dubna 2018
Místo konání:NIDV Brno, Křížová 22
Počet hodin:16 vyučovacích hodin
Lektor/lektoři:Mgr. Ludmila Kovaříková
Organizační garant:PhDr. Olga Chalupová, olga.chalupova@npi.cz, 773 595 813
Poplatek:1780,- Kč

Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.


Komu je program určen

učitelé 1.stupně ZŠ
učitelé 2.stupně ZŠ
asistenti pedagoga
vychovatelé školských zařízení


Popis programu

Těžištěm programu bude seznámení se základními čtenářskými postupy a strategiemi s provazbou na digitální technologie. Program ukáže, jak je lze s pomocí konkrétních metod rozvíjet nejen v hodinách literatury, ale i v ostatních vyučovacích předmětech. Program je velmi vhodný pro konkrétní kolektiv učitelů a je prioritně členěn na 2 moduly po 8 vyučovacích hodinách.

1. Modul:

Objasní základní pojmy týkající se gramotnosti (čtenářské strategie, modelování, metakognice, grafické organizéry…) a její základní roviny. Bude se zabývat otázkou, jak motivovat děti ke čtení, vybírat vhodné knihy, jak plánovat aktivity vhodné pro rozvoj zájmu o čtení, tak i vlastní seberozvoj. Nabídne aktivity pro vizuální, auditivní i kinestetický styl - přístup (skečnouting, podcasty, skládací organizéry). U odborných textů bude kladen důraz na aktivní přístup ke čtení a učení. Představí i méně známé metody zápisu a organizace informací, jejich vizualizace i sdílení a prezentace (anotace textu, struktura textu a grafické organizéry).

2. Modul:

Promítnutím jednotlivých složek čtenářské gramotnosti do online světa se také zaměří na podporu digitální gramotnosti, ukáže práci s infografiky nebo storytellingem. Program objasní rozdíl mezi čtením elektronických knih na různých platformách (Android, iOS, Windows, elektronické čtečky), seznámí s formáty e-knih a možnostmi jejich využití ve výuce. Naznačí také, jak využít mobilní telefony nejen v hodinách literatury (BYOD).

Prostor bude věnován společnému rozvoji čtenářské gramotnosti v současné škole a možnostem spolupráce učitelů obou stupňů.

 

 



Doporučená literatura a další informační zdroje

Švamberk Šauerová, Markéta: Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018.

Kaplan, Sebastian G.; Rollnick, Stephen; Rutschman, Richard: Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017.

Šeďová, Klára; Švaříček, Roman; Sedláček, Martin; Šalamounová, Zuzana: Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016.

Steigauf, Slavomír: Vůdcovství aneb Co vás na Harvardu nenaučí. Praha: Grada, 2011.

Bedrnová, Eva: Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012.

Bělohlávek, František: Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. Praha: Grada, 2017.

Sojka, Zdeněk; Rais, Karel a Dostál, Petr: Pokročilé metody manažerského rozhodování. Praha: Grada, 2005.

Plamínek, Jiří: Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu - 5., aktualizované a rozšířené vydání, Praha: Grada, 2008.

Mühlfeit, Jan;  Costi, Melina: Pozitivní leader: Jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. Praha: Albatros Media, a. s., 2018.



Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit