Informace o programu
Název programu: | Čtenářské strategie ve škole 21. století |
Číslo akreditace MŠMT: | MSMT-744/2017-1-151 |
Číslo programu: | M68-03-22-181 |
Datum konání: | 6.a 20.dubna 2018 |
Místo konání: | NIDV Brno, Křížová 22 |
Počet hodin: | 16 vyučovacích hodin |
Lektor/lektoři: | Mgr. Ludmila Kovaříková |
Organizační garant: | PhDr. Olga Chalupová, olga.chalupova@npi.cz, 773 595 813 |
Poplatek: | 1780,- Kč |
|
Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.
|
Komu je program určen
učitelé 1.stupně ZŠ
učitelé 2.stupně ZŠ
asistenti pedagoga
vychovatelé školských zařízení
Popis programu
Těžištěm programu bude seznámení se základními čtenářskými postupy a strategiemi s provazbou na digitální technologie. Program ukáže, jak je lze s pomocí konkrétních metod rozvíjet nejen v hodinách literatury, ale i v ostatních vyučovacích předmětech. Program je velmi vhodný pro konkrétní kolektiv učitelů a je prioritně členěn na 2 moduly po 8 vyučovacích hodinách.
1. Modul:
Objasní základní pojmy týkající se gramotnosti (čtenářské strategie, modelování, metakognice, grafické organizéry…) a její základní roviny. Bude se zabývat otázkou, jak motivovat děti ke čtení, vybírat vhodné knihy, jak plánovat aktivity vhodné pro rozvoj zájmu o čtení, tak i vlastní seberozvoj. Nabídne aktivity pro vizuální, auditivní i kinestetický styl - přístup (skečnouting, podcasty, skládací organizéry). U odborných textů bude kladen důraz na aktivní přístup ke čtení a učení. Představí i méně známé metody zápisu a organizace informací, jejich vizualizace i sdílení a prezentace (anotace textu, struktura textu a grafické organizéry).
2. Modul:
Promítnutím jednotlivých složek čtenářské gramotnosti do online světa se také zaměří na podporu digitální gramotnosti, ukáže práci s infografiky nebo storytellingem. Program objasní rozdíl mezi čtením elektronických knih na různých platformách (Android, iOS, Windows, elektronické čtečky), seznámí s formáty e-knih a možnostmi jejich využití ve výuce. Naznačí také, jak využít mobilní telefony nejen v hodinách literatury (BYOD).
Prostor bude věnován společnému rozvoji čtenářské gramotnosti v současné škole a možnostem spolupráce učitelů obou stupňů.
Doporučená literatura a další informační zdrojeŠvamberk Šauerová, Markéta: Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018.
Kaplan, Sebastian G.; Rollnick, Stephen; Rutschman, Richard: Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017.
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman; Sedláček, Martin; Šalamounová, Zuzana: Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
Steigauf, Slavomír: Vůdcovství aneb Co vás na Harvardu nenaučí. Praha: Grada, 2011.
Bedrnová, Eva: Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012.
Bělohlávek, František: Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. Praha: Grada, 2017.
Sojka, Zdeněk; Rais, Karel a Dostál, Petr: Pokročilé metody manažerského rozhodování. Praha: Grada, 2005.
Plamínek, Jiří: Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu - 5., aktualizované a rozšířené vydání, Praha: Grada, 2008.
Mühlfeit, Jan; Costi, Melina: Pozitivní leader: Jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. Praha: Albatros Media, a. s., 2018.