DETAILNÍ INFORMACE O VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU

Informace o programu

Název programu:Úpravy ŠVP v systému InspIS ŠVP po změně RVP ZV březen 2018
Číslo akreditace MŠMT:MSMT-15779/2016-1-522
Číslo programu:Z10-03-22-181-02
Datum konání:5. března 2018
Čas konání:9:00–13:30
Místo konání:NIDV Brno, Křížová 22
Počet hodin:6 vyučovacích hodin
Lektor/lektoři:Mgr. Jitka Schovancová
Organizační garant:Mgr. Hana Saitzová, hana.saitzova@npi.cz, 731 503 732
Poplatek:600,- Kč


Komu je program určen

ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, výchovní poradci, ředitelé škol a školských zařízení


Popis programu

Vzdělávací program je určen vedoucím a pedagogickým pracovníkům základních škol, především koordinátorům ŠVP. Je zaměřen na upravený RVP ZV po odstranění Přílohy 2 RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV-LMP) a s úpravami některých dalších součástí podle novely školského zákona a podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, na možnosti využití elektronického systému InspIS ŠVP pro úpravy školního vzdělávacího programu. Systém InspIS ŠVP slouží k vytváření, editaci a úpravám ŠVP na základě příslušných RVP a jejich revizí. Umožňuje zakládání ŠVP a jeho úpravy ve vazbách na odpovídající kapitoly RVP, dále automatizovanou kontrolu učebních plánů a vnitřních vazeb ŠVP s využitím interaktivních nápověd. Vzdělávací program umožní pedagogům využívat tento systém pro potřeby školy. Systém reaguje na změny RVP a umožní školám změny RVP spolehlivě promítnout do vlastního ŠVP (například upozorněním uživatele ze školy na části (oblasti), ve kterých je nezbytné změny realizovat, případně jim umožní snadno změny zapracovat aj.). Systém umožňuje školám soustředit se více na obsahovou a koncepční práci se ŠVP a věnovat méně energie jeho formální stránce. Po vstupním zadání vlastního ŠVP do systému dojde k významnému snížení administrativní zátěže školy při dalších revizích RVP a nutných úpravách ŠVP.

Vzdělávací program NIDV je připraven jako praktická instruktáž, kdy každý účastník pracuje na zapůjčeném (nebo vlastním) PC přímo v systému InspIS ŠVP. V případě zájmu si můžete přinést vlastní ŠVP (na flash disku) a pracovat tak během semináře v systému InspIS ŠVP již přímo s ním.



Doporučená literatura a další informační zdroje

Obsah vzdělávacího programu vychází z metodického materiálu NPI ČR Desatero úspěšné práce v heterogenní třídě

Dodržujme rituály navozující žákům pocit "my", spojujme žáky s jejich rozdílnými potřebami - např. společný úvod a závěr hodiny, společné téma hodiny, třídní rituály. Odkaz na materiál zde.  

Upravme pracovní prostředí pro realizaci otevřeného vyučování, umožněme žákům co nejčastěji pracovat na místě, v čase a s osobou, kterou si vybere - např. tvorba hnízd, stanovišť, dostupná knihovna i PC, dostupná plejáda pomůcek. Odkaz na materiál zde

Podporujme žádoucí chování žáků, někteří žáci mohou mít problémy s koncentrací - např. společně nastavená pravidly chování umožňujícími učiteli dávat pozitivní zpětnou vazbu k chování žáků. Odkaz na materiál zde.

Návod k sebehodnoticímu nástroji učitele a profesnímu rozvoji učitele v podobě check-listu naleznete zde.  

Check-list učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou 

Check-list učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou (v černobílé verzi vhodné pro tisk)

 

Diehl, D., Mcfarland, D. A. (2012). Classroom Ordering and the Situational Imperatives of Routine and Ritual, Sociology of Education, 85(4) 326–349.

Sargent, T. C. (2009). Revolutionizing ritual interaction in the classroom: Constructing the Chinese renaissance of the twenty-first century. Modern China, 35(6), 632–661.

Kasíková, H. (ed.). (2007). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály. Kladno: AISIS.

Kolář, Z. a kol. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha: Grada. s. 172.

Muijs, D. & Reynolds, D. (2011). Effective Teaching. Evidence and Practice. Sage: London.

CANGELOSI, J. S. (2006). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.

OECD. (2017). PISA 2015 Results (Volume III): Students' Well-Being. [online]. Paříž: PISA, OECD Publishing. Dostupné z: https://doi.org/10.1787/9789264273856-en. [dat. cit. 22. 11. 2022].

Rasmussen, E. (2016). Connection circles: How to establish a restorative practice circle. [online]. Kaleidoscope: Educator Voices and Perspectives, 2(2), 3–7. Dostupné z: Connection Circles: How to Establish a Restorative Circle Practice (knowlesteachers.org) [dat. cit. 22. 11. 2022].

Auger, M.-T., Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál.

Čapek R. (2018). Líný učitel – Cesta pedagogického hrdiny.  Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. 

Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Překlad Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál.

Gabašová, J. (2020). Otevřená komunikace a řešení konfliktu ve třídě. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.



Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit