Informace o programu
Název programu: | Identifikace a podpora vývojově oslabeného dítěte v 1. stupni PO a komunikace s jeho rodinou Březen 2018 |
Číslo akreditace MŠMT: | MSMT-744/2017-1-151 |
Číslo programu: | Z76-02-22-181 |
Datum konání: | 10. a 24.3.2018, 9.00 - 16.00 - soboty |
Místo konání: | NIDV Brno, Křížová 22 |
Počet hodin: | 16 vyučovacích hodin |
Lektor/lektoři: | PhDr. Renáta Jurčíková, Ing. et Mgr. Eva Račková |
Organizační garant: | Mgr. Lada Drimlová, lada.drimlova@npi.cz, 773 593 861 |
Poplatek: | 1750,- Kč |
Poznámka: | Program je rozdělen do dvou dnů |
|
Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.
|
Komu je program určen
učitelé MŠ
učitelé 1.stupně ZŠ
asistenti pedagoga
výchovní poradci
učitelé speciálních škol
Popis programu
Program je složen ze dvou bloků.
PRVNÍ BLOK: zaměřený na propojenost a sounáležitost vývojových etap dítěte/žáka ovlivňující školní zralost a sociální i psychickou připravenost dítěte/žáka na vzdělávání. Popisuje projevy dítěte/žáka s vývojovým oslabením ve školní praxi. Program napomůže v rámci pedagogické diagnostiky identifikovat dítě/žáka s vývojovým oslabením při aplikaci 1. stupně podpůrných opatření. Zároveň ukáže na možnosti podpory přirozeného vývoje dítěte a jeho priorit, na propojenost vývojového oslabení a SPU u žáka, na vliv vývojového oslabení na pozornost, soustředění, psychiku a chování dítěte/žáka.
I. Z pohledu na dítě/žáka
II. Z pohledu na společnosti, rodiny
III. Z pohledu na školní systém
IV. Z pohledu učitelky MŠ/pedagoga ZŠ
Lektor: PhDr. Renáta Jurčíková
DRUHÝ BLOK: je připraven na míru pedagogickým pracovníkům, kteří při komunikaci se zákonným zástupcem narážejí na zaujatost, nezájem, téměř nulovou motivaci řešit problém, či dokonce obviňování až agresi. Zdravá komunikace uvnitř školy i směrem k zákonným zástupcům musí směřovat k vytvoření souladu a dobře fungující skupinové dynamiky. Má mít charakter vztahu partnerského, ne soupeřivého. Na každé úrovni by pak měla vytvářet základy pro vzájemný respekt. V průběhu osmi hodin se budeme teoreticky, ale zejména prakticky věnovat následujícím tématům:
1. Uvědomění si své vlastní hodnoty. V čem vidím svoji sílu, svoji slabost. Důležitost důvěry v sebe sama. Co mně motivuje? Co mně brzdí?
2. Aktéři komunikace, jejich názory, očekávání, předsudky.
3. Cíle komunikace: vylučují se/mají něco společného?
4. Zásady vedení efektivního rozhovoru: jde se do boje! …anebo ne (?)
5. Forma přípravy na problematický rozhovor:
a) Vedení rozhovoru s nemotivovanými rodiči.
b) Vedení rozhovoru s rodiči agresory.
c) Vedení rozhovoru s rodiči manipulanty.
d) Vedení rozhovoru s rodiči, kteří svou odpovědnost chtějí přenést na pracovníky školy.
e) Vedení rozhovoru s plačícími rodiči.
6. Představení „Já jazyka“ a jeho výhody.
7. Vytváření partnerského vztahu mezi školou a rodiči pomocí různých nástrojů.
8. Poradenské možnosti školy při kontaktu s rodiči.
9. Komunikační sebeobrana: triky, fauly, podpásovky.
10. Chyby v komunikaci, pasti, do kterých se nechtěně dostáváme.
11. Možnosti zvládání negativních pocitů po konfliktním rozhovoru.
Lektor: Ing. et Mgr. Eva Račková