DETAILNÍ INFORMACE O VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU

Informace o programu

Název programu:Strategické řízení a plánování ve školách
Číslo programu:E38-11-23-172
Datum konání:11.10.,14.12. a 15. 12. 2017,17.1.,15.2.,12.4.,19.4. 2018 - 9.00 - 15.30; 17.5. 2018 - 8.00 - 14.30
Místo konání:NIDV Zlín, Potoky 267
Počet hodin:48 vyučovacích hodin
Lektor/lektoři:Mgr. Jana Hartmanová,
Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.,
Mgr. Bc. Eva Dvořáková (Blažková)
Organizační garant:Ing. Bc. Radka Krčková, radka.krckova@npi.cz, 770 106 770


Komu je program určen

ředitelé škol a školských zařízení, zástupci ředitelů škol a školských zařízení, vedoucí metodických kabinetů/metodici, vedoucí odloučených pracovišť škol


Popis programu

Vzdělávací program je určen ředitelům škol a školských zařízení, zástupcům ředitelů škol a školských zařízení, střednímu managementu: vedoucím metodických kabinetů, vedoucím odloučených pracovišť . Účastníci se seznámí  s postupy a metodami využitelnými při tvorbě a implementaci strategického plánu rozvoje školy, možnostmi změny kultury školy a pedagogického vedení i přípravou a realizací změn. Osvojí si  komplexní  přístup k evaluaci. Vzdělávací program je složen  z 8 seminářů, které jsou seřazeny s ohledem na postup při zpracovávání strategického plánu rozvoje školy. Semináře se konají 1x měsíčně. Jak v teoretické rovině, tak na příkladech z praxe semináře ukáží a vysvětlí roli jednotlivých náležitostí probíraného tématu.Povedou frekventanty k promýšlení sad otázek, jejichž zodpovězení je potřebné k formulaci strategických cílů školy a usouvztažnění těchto odpovědí s lidskými, finančními, materiálními, prostorovými a dalšími zdroji organizace jako předpokladu pro formulaci adekvátní strategie.

1. seminář (11. 10. 2017): Kultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka - Mgr. Jana Hartmanová
- kultura organizace/školy, model kultury školy, klima školy, možnosti autoevaluace kultury a klima školy, přehled manifestace kultury školy, vize a mise školy, příklady dobré praxe.
2. seminář (14. 12. 2017): Hodnocení práce pedagogů – Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.
- potřebnost hodnocení učitelů, hodnocení jako součást řízení pracovního výkonu učitelů, nástroje hodnocení, hodnotitelé (vedení školy, učitelé, žáci, rodiče, sebehodnocení učitelů), oblasti hodnocení. Možnosti využití dat o žácích pro hodnocení pedagogů – problémy hodnocení na základě výsledku žáků.
3. seminář (15. 12. 2017): Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů -  Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.
- stanovování cílů a prostředků rozvoje pedagogů na základě potřeb žáků, rozvoj a podpora pedagogů, osobní plán profesního rozvoje pedagoga, znaky efektivního rozvoje pedagogů a hodnocení dosavadní praxe školy.

4. seminář (17. 1. 2018): Metody analýzy potřeb školy – Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.

- obecné principy strategického myšlení a analýzy, informační zdroje pro analýzu prostředí školy, analýza vnitřního prostředí školy, analýza vnějšího vzdělávacího prostředí, závěrečné analýzy a vymezení pozice školy.
5. seminář (15. 2. 2018): Vedení a řízení změny - Mgr. Eva Dvořáková
- zásady správného vedení a řízení změny, fáze změny, odpor a jeho možná eliminace, identifikace slabého místa ve škole a sestavení návrhu a postupu změny.
6. seminář (12. 4. 2018): Tvorba strategického plánu rozvoje školy - Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.
- strategický plán rozvoje školy, základní premisy: mise školy, vize školy, hodnoty školy, rozvojové záměry školy, identifikace příležitostí z vnějších zdrojů, disponibilní zdroje, vztah příležitostí a silných stránek školy, náležitosti strategického plánu rozvoje školy.
7. seminář (19. 4. 2018): Implementace procesů strategického řízení a plánování ve školách - Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.
- role implementace ve strategickém řízení a plánování, proces implementace a jeho kroky, faktory ovlivňující proces implementace, překážky a jejich zvládání.
8. seminář (17. 5. 2018): Evaluace pokroku školy -  Ing. Renata Skýpalová, Ph.D.
- kontrolně-plánovací proces, formulace kritérií a indikátorů evaluace jako prostředků odstraňování napětí mezi skutečností, plánovaným stavem a specifiky školy či školského zařízení, rozvoj kompetencí v oblasti poskytování zpětné vazby, které vychází z doložitelných faktů.

 



Požadavek na vstupní kompetence účastníka

zástupci ředitelů škol a školských zařízení včetně dalších vedoucích pracovníků

Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit